Marketing voor Technische Bedrijven: Wat Zijn Uw Opties?

U heeft als Managing Director van een technisch bedrijf besloten om marketing in te zetten. Deze beslissing leidt meteen naar de volgende keuze, namelijk: wie gaat aan de slag met deze specifieke vorm van marketing? Marketing voor technische bedrijven is een vak apart... Wie moet u daarvoor benaderen en waar let u dan op?

In dit kennisartikel zetten we de keuzes met de voor- en nadelen voor u op een rij.

De drie opties die voor u open staan zijn:

  1. Neem ik een medewerker aan?
  2. Ga ik in gesprek met een marketing-reclamebureau?
  3. Ga ik op zoek naar een specialist?

Alle drie de opties hebben zo hun voor- en nadelen. De vragen helpen u om uw beeld scherp te stellen.
 

Optie 1 - Marketing technische bedrijven: De medewerker
 

Nadelen

  • Gezien het huidige personeelstekort is het moeilijk om iemand te vinden;

  • Als u al iemand vindt, hoe beoordeelt u dan of deze persoon bekwaam is? Uw bedrijf heeft mogelijk onvoldoende kennis van marketing. Zodoende is bekwaamheid beoordelen moeilijk, zowel tijdens de sollicitatieprocedure als tijdens het dienstverband.

  • En dan de vraag: begrijpt hij/zij uw business wel? En is het werk leuk en uitdagend genoeg?

  • Technische marketing is razend interessant, maar wordt wellicht niet direct als sexy gezien. Marketeers kiezen sneller voor een meer aansprekend merk en dito productgamma.

  • Wie haal je in huis? Is dat een denker (strategisch) of een doener (uitvoerend)? Iemand vinden die beide competenties in voldoende mate heeft, klinkt onmogelijk.

  • Marketing voor technische bedrijven is vrijwel nooit een full-time baan.

  • Een medewerker staat tijdelijk of vast op de loonlijst met alle verplichtingen die daarbij horen. De kans dat hij/zij ontslag neemt is uiteraard ook aanwezig.

Met beperkte kennis bekwaamheid
beoordelen is moeilijk. Wie neemt u aan?


Voordelen

  • U heeft volledig zicht op de werkzaamheden van uw medewerker als hij/zij bij u op locatie werkt.

  • De lijnen zijn kort, onderling schakelen kan snel gaan.

  • Een medewerker wordt volledig onderdeel van het team. Hij/zij kan zich inwerken en inleven en raakt na verloop van tijd meer en meer betrokken bij het bedrijf.

Technische bedrijven marketing

Optie 2 - Marketing technische bedrijven: Het reclamebureau
 

Nadelen

  • De focus ligt voornamelijk op branding en naamsbekendheid, waarbij er vooral ‘mooie dingen’ gemaakt worden. En gaat het om marketing voor technische bedrijven, dan is leadgeneratie maar een klein onderdeel in het geheel.

  • Een marketing-reclamebureau werkt vaak voor uiteenlopende klanten: van de lokale retailer tot aannemer in de bouw. Een scope in B2B is meestal breed en niet gespecialiseerd, waarbij de industrie slechts een onderdeel is.

  • Omdat de scope breed is, is de kennis per type business vaak oppervlakkig. Zo weet het bureau overal een beetje van. U zult het bureau doorlopend moeten voeden met kennis, actualiteiten en ideeën.

  • Het verschil in cultuur en mentaliteit is vaak enorm. De industrie is praktisch en no-nonsens en over het algemeen zijn bureau’s graag hip en uitgesproken. De kans op een 'mismatch' is groot.

Het verschil is groot; hip en uitgesproken
tegenover praktisch en no-nonsense.


Voordelen

  • Uitvoerend, maar alles onder één dak: van creatie tot implementatie, van advertentie tot brochure.

  • Door de variatie aan klanten is een bureau in staat om ‘out-of-the-box’ te denken. Zo komt men soms verrassend uit de hoek. 

  • Een bureau loopt niet zomaar weg.

Marketing voor technische bedrijven

Optie 3 - Marketing technische bedrijven: De specialist
 

Voordelen

  • Een specialist heeft uiteraard specialistische kennis en ervaring. Zo werkt TEUN al jaren uitsluitend voor de Maakindustrie, in de hele keten van toeleverancier, OEM'er en producent.
  • Een specialist spreekt de taal. Bij TEUN hebben we vaak aan een half woord genoeg. We zijn bekend met termen als predictive maintenance, contract manufacturing en revamping.

  • Een specialist combineert het beste van twee werelden. TEUN werkt zowel strategisch als uitvoerend. We weten precies hoe industriële marketing in te zetten, passen het toe en boeken resultaten.

  • Een specialist levert maatwerk. Bij TEUN stemmen we al onze werkzaamheden specifiek af op uw bedrijf en doel.

  • Een specialist kent de mentaliteit van de industrie. TEUN, de naam zegt het al, is een team van nuchtere denkers en doeners met een no-nonsense mentaliteit: transparant, procesmatig en data-kennis gedreven. Wel creatief, geen franje.

“Bij TEUN weten ze precies hoe ze
potentiële klanten kunnen triggeren.”

Jan-Frederik Kalee, SERO EMS Group

Werken met een specialist kent eigenlijk alleen maar voordelen. Marketing voor technische bedrijven is nu eenmaal een specialisme. Uit ervaring weten wij inmiddels goed wat werkt en niet werkt.

Marketing techniek industrie

Conclusie

U heeft als technisch bedrijf ervoor gekozen om industriële marketing in te zetten voor commercie. Die beslissing brengt u bij de volgende keuze, namelijk: wie gaat u daarvoor benaderen? Een medewerker, het marketing-reclamebureau of de specialist? Marketing voor technische bedrijven is immers een vak apart.

De keuze is aan u.

Voor uw gemak zetten we de belangrijkste voor- en nadelen in een schematische weergave nog een keer op een rij:

Marketing tech bedrijven

Benieuwd wat industriële marketing uw bedrijf op kan leveren en hoe u dit aanpakt? Maak dan een afspraak. We laten u zien hoe dit werkt en tot welke resultaten dit leidt.